Anti-Aging Voeding uitgelegd

Vaak krijg ik vragen over wat ik precies eet om mijn huid mooi en gezond te houden en vandaag wil ik mijn visie met jullie delen. Wil je de huid lang jong, stralend en mooi houden dan zijn goede eiwitten cruciaal voor je huid, hieronder leg ik uit waarom eiwitten daar zo’n belangrijke rol in spelen. Zelf heb ik een half jaar vrijwel geen eiwitten gegeten puur om te testen wat voor effect dit zou hebben op mijn huid. Na 3 maanden begon ik te merken dat ik lichamelijk zwakker werd, mijn huid begon slapper en droger aan te voelen, na 6 maanden was mijn glow verdwenen. Door na die 6 maanden weer minimaal 300 gram (dierlijke) eiwitten toe te voegen aan mijn voeding knapte mijn huid direct op.

Hoe belangrijk zijn eiwitten voor onze huid?

Naarmate we ouder worden vertraagd onze celdeling. Hierdoor neem de productie van collageen en elastine af. Dit voel je vaak al aan je huid vanaf je 25ste levensjaar.
Om nieuwe weefsels aan te maken, zijn eiwitten essentieel. Eiwitten vormen de bouwstenen van onze cellen, organen en veel hormonen. Daarom is het belangrijk dat we voldoende eiwitten binnen krijgen en dat deze van goede kwaliteit zijn. Essentiele aminozuren zijn belangrijk voor een mooie gezonde huid, eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren.

Plantaardige of dierlijke eiwitten?

Plantaardige eiwitten hebben minder gevarieerde aminozuren dan dierlijke eiwitten. Daarom heeft mijn voorkeur zoveel mogelijk voor dierlijke eiwitten te kiezen. Het nadeel van dierlijke eiwitten is dat ze antibiotica en pesticiden bevatten, deze kunnen een slechte invloed hebben op de hormonen. Belangrijk is daarom te kiezen voor biologisch vlees. Vlees bevat vaak veel vet, kies voor mager vlees zoals kip en wild vlees. Voor vis geld het wel om voor de vette vissoorten te kiezen. Vette vis zit namelijk vol met omega 3 vetzuren welke zorgen voor een stralende huid. Plantaardige eiwitten zijn nodig om het gewicht onder controle te houden. Te veel eiwitten kunnen de nieren en lever overbelasten.

De Anti-Aging effecten van eiwitten

De beste anti-aging eiwitten zijn: vis, ei, gevogelte en peulvruchten. Eet 3 a 4 keer per week vette vis (biologisch). Biologische eieren het liefst gekookt. Gevogelte is goed. Peulgewassen vormen een goede bron aan kwalitatief goede eiwitten.

Eiwitten die je in mijn optiek beter kunt mijden voor een mooie huid zijn:

* Zuivel
* Gerookt vlees
* Gerookte vleeswaren
* Gerookte vis

Je hoort vaker dat gerookte vleeswaren en gerookte vis niet goed zouden zijn. Maar wat is het verhaal daarachter?

Gerookt vlees en vis bevatten benzopyreen en dit is mogelijk een kankerverwekkende stof. Je vindt benzopyreen bijvoorbeeld in verkoolde randjes en korstjes. Probeer gerookte vleeswaren en gerookte vis te vermijden evenals verbrand eten in het algemeen. Bijvoorbeeld bij bbq kan ook benzopyreen ontstaan. Mocht je ondanks dit advies toch wat van de bbq meepikken snijd dan in ieder geval zwarte plekjes weg.

Voeding heeft een bijzonder groot effect op ons anti-aging proces. Naast het volgen van een eiwitrijk dieet deel ik graag de volgende voedingsadviezen met je voor een gevarieerd, gezond en anti-aging ondersteunend voedingsplan.

* Zorg er voor dat je voldoende calorieën binnenkrijgt aangepast op je activiteiten (tussen de 1500 en 3000)
* Eet bij voorkeur rauw voedsel en gekookt voedsel lager dan 100 graden
* Kies voor biologische producten en let op de E nummers
* Probeer alcohol, azijn, koffie en cola te vermijden (Tip: een fijne green smoothie met ginger geeft je ook zeker een boost in de ochtend)
* Zorg voor voldoende groeten en fruit met een min. van 400 gram per dag
* Laat zuivel staan
* Zorg voor voldoende eiwitten met vlees, gevogelte, eieren en vis (200-300 per dag)
* Voeg rood vlees of jodiumrijke vis toe aan je dieet voor ijzer
* Vegetariërs en veganisten kunnen kiezen voor peulvruchten als vervanging
* Vermijd suikers en snelle (witte) koolhydraten zoals wit brood, witte rijst en witte pasta´s

In het algemeen geldt eet langzaam en bewust, dit zorgt er voor dat je niet te veel eet en helpt om overgewicht te voorkomen. Verder is het belangrijk om voldoende water te drinken.

Een goed anti-aging dieet helpt de huid maar helpt ook om hormonen te verhogen en de gezonde functie van hormonale klieren te behouden. Andere positieve effecten zijn de verhoging van de schildklierhormonen en van DHEA, testosteron en oestradiol.

Bron Paul Musarella Eeuwige Jeugd

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services