5 x gezonde zomer snacks

Geschreven door Lindsay van der Looij – founding partner van KNAP, huidspecialiste en dieet guru.

Het is zomervakantie. Je hebt waarschijnlijk hard gewerkt aan je bikini figuur maar juist in de vakantie kan het lastig zijn om niet te zwichten voor calorierijke snacks en wijntjes. Vakantie is vakantie dus je moet absoluut genieten en je kunt prima af en toe lekker een ijsje eten en een wijntje drinken. Wel heb ik een paar fijne ´summer proof´ snack tips voor je op een rij gezet die je ´snack trek´ stillen op een gezonde(re) manier terwijl ze toch een voldaan gevoel geven. Krijg je zin om te snacken probeer dan te kiezen voor een gezond alternatief waar mogelijk. Ook op je vakantie adresje kun je vast makkelijk vers fruit of gedroogd fruit bestellen of je vraagt de chef om rauw gesneden groente met een gezond humus dipje.

Mijn favoriete zomer snacks:

Kersen

Kersen zijn super gezond en lekker. Kersen stillen de zoete trek en ze zitten bomvol mineralen. Zo zijn kersen kalium rijk en helpen ze meteen om het lichaam te hydrateren. Daarnaast zijn kersen caloriearm en zitten ze vol vezels die de darmwerking helpen te bevorderen.

Mango

Mango´s zitten vol vitamine A, B6 en C evenals calcium, ijzer en magnesium. Daarnaast is een mango calorie arm en goed voor je spijsvertering. Vitamine A is meteen erg behulpzaam voor een mooie huid doordat deze vitamine het herstellend vermogen van de huid optimaliseert. Een ander fijn weetje over mango´s is dat is dit fruit rijk is aan fytochemicaliën die het lichaam helpen te beschermen tegen oxidatie. Tip: maak mango ijsjes waarbij je mango pureert in de blender en de puree vervolgens in ijshoudertjes verdeeld. Invriezen en klaar; de lekkerste ijsjes voor in de tuin.

Dadels

Voor de echte zoetekauw zijn dadels een uitkomst. Dadels staan bekend om hun ontstekingsremmende werking doordat ze boordevol magnesium zitten. Het hoge vezelgehalte helpt de darmwerking te verbeteren. Het hoge vezelgehalte geeft ook een vol gevoel en ze zijn vetwarm. Daarnaast zitten dadels vol antioxidanten en belangrijke vitaminen en mineralen.

Wortels

Wortels bevatten Betacaroteen en dit wordt in je lichaam weer omgezet in vitamine A. Zoals besproken bij de Mango draagt Vitamine A bij aan een mooie gezonde huid. Wortels bevatten ook een goede dosis antioxidanten die helpen je lichaam te beschermen. Daarnaast geven rauwe wortels je snel een vol gevoel zonder dat je veel calorieën binnen krijgt. Tip: dip ze in (eigengemaakte) humus voor extra smaak.

Artisjok

De Artisjok! Absoluut een van mijn favoriete gerechten om in restaurants te bestellen. Het liefst in z´n geheel gekookt op tafel waarbij je de blaadjes dipt in een gezond lactosevrij sausje. Artisjok is wederom gezond voor de spijsvertering doordat er veel vezels inzitten en mocht je last hebben van een hoog cholesterol dan kun je ook baat hebben bij deze groente. Daarnaast zit de Artisjok vol met essentiële vitaminen en mineralen. Weetje: artisjokken helpen het lichaam om overtollig vocht en afvalstoffen af te voeren. Ideaal dus om artisjokken aan zomer dieet toe te voegen wanneer je meer vocht vast houdt in deze periode.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services