Tips voor een opgeblazen buik!

Geschreven door Lindsay van der Looij – founding partner van KNAP, huidspecialiste en dieet guru.

Niks is vervelender dan een opgeblazen buik wanneer je net op je vakantiebestemming bent aangekomen en heerlijk het strand op wilt. Juist tijdens de vakantie kun je toch juist vaker last krijgen van een opgeblazen buik. Dit komt met name omdat je voedingspatroon meestal anders is op vakantie en je lichaam uit zijn ´routine´ is.

Een opgeblazen gevoel komt vaak door gevoeligheid voor bepaalde producten. Dit kan absoluut per persoon verschillen. Het eliminatie dieet is het beste om erachter te komen bij welke producten je in meer of mindere mate last krijgt. Probeer deze producten dan ook te vermijden en te vervangen door iets waar je minder gevoelig op reageert. Zo is mijn eigen dieet zuivelvrij. Kun je toch niet zonder melk of yoghurt in de ochtend dan kun je bijvoorbeeld voor een plantaardige variant kiezen. Ook zijn veel mensen gevoelig voor zetmeelrijke producten of producten met gluten.

Om een opgeblazen buik te voorkomen kun je het beste kiezen voor zoveel mogelijk gezonde en pure producten. Eet veel groente en fruit en probeer ´witte´ producten zoveel mogelijk te vermijden (wit brood, witte pasta, taart, koek, etc). Je kunt deze producten het beste vervangen door bijvoorbeeld havermout of quinoa aan je dieet toe te voegen. Sommige mensen krijgen ook last van de buik bij het eten van zetmeelrijke producten zoals linzen, bonen en aardappelen. Heb je hier last van laat ze dan staan maar linzen en bonen zijn natuurlijk zeker niet ongezond dus als ze geen problemen geven dan kun je dit prima eten. Daarnaast is het ook belangrijk om niet te vet eten. Je mag wel gezonde vetten eten zoals avocado maar verzadigde vetten en bijvoorbeeld frituur kun je beter later staan als je snel last hebt van een opgeblazen buik.

Een andere tip die ik nog graag met je wil delen is dat het kan helpen om geen fruit na een grote maaltijd te nuttigen. Fruit verteert snel en eet je dit na een zware maaltijd dan kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel. Het is beter om fruit op zichzelf te eten als ontbijt of tussendoortje.

Een opgeblazen gevoel kan trouwens ook ontstaan wanneer je te snel eet en er dus te veel lucht binnenkomt. Dit heeft dus niets met de voeding zelf te maken. Zorg er dus voor dat je langzaam en geconcentreerd eet en dat je meerdere keren per dag een kleine portie eet om zo een hongergevoel te voorkomen. Ben je op vakantie ga dan bijvoorbeeld in de ochtend even langs de groente en fruit man voor wat gezonde snacks gedurende de dag.

Veel mensen krijgen op vakantie last van constipatie. Dit veroorzaakt ook een opgeblazen gevoel. Belangrijk om veel water te drinken en bijvoorbeeld supplementen in te nemen die de darmflora ondersteunen. Ook omega-3 vetzuren zijn belangrijk om de darmen in optimale conditie te houden. Een andere tip is het toevoegen van lijnzaad aan je ontbijt. (neem lijnzaad bijvoorbeeld mee op vakantie want niet alle hotels hebben dit voorhanden)

Nog even een korte checklist op een rij:

  1. Eet gezonde en pure producten – veel groenten, fruit en volkoren producten.
  2. Zorg voor meerdere kleine porties per dag.
  3. Eet geen fruit na een zware maaltijd.
  4. Eet niet te vet.
  5. Eet geconcentreerd en rustig.
  6. Laat koolzuurhoudende drankjes staan.
  7. Drink voldoende water.
  8. Eet niet te kruidig en/of spicy.
  9. Zorg voor voldoende beweging.
  10. Voeg eventueel supplementen aan je dieet toe om de darmwerking te bevorderen.

Fijne zomervakantie!

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services