MENUMENU
MENUMENU

Voeding en supplementen waarom zijn ze zo belangrijk voor een gezonde huid?

Wat je eet gaat naar de huid. Maar wat je niet eet gaat niet naar de huid. Denk daar eens over na….

De huid staat elke dag bloot aan veel invloeden van buitenaf zoals chemische stoffen, uv-stralen en diverse pathogenen zoals schimmels en bacteriën. Om ons lichaam tegen al deze invloeden te beschermen is onze huid uitgedorst met diverse verdedigingsmechanismen. Om deze mechanismen optimaal te laten functioneren is de huid net zoals andere organen afhankelijk van voedingsstoffen. Een huid die goed haar functie kan uitoefenen is een gezonde huid die er ook gezond uitziet. De huid is dus werkelijk de spiegel van ons innerlijke milieu.

We hebben nodig voor een goede huidfunctie: Macronutriënten & Micronutriënten.

Onder Macronutriënten verstaan we koolhydraten, eiwitten en vetten.

Glucose is belangrijk als brandstof voor de cellen in de huid. Glucose komt van nature voor in fruit en honing. Een andere bron van glucose is zetmeel. Zetmeel is een koolhydraat die in het lichaam wordt omgezet in glucose. Zetmeel zit vooral in aardappelen en graanproducten. Toch is er een verschil tussen snelle koolhydraten (suiker, zoet beleg, koek, chips, witte meel, aardappelen, witte rijst, pasta en brood) en langzame koolhydraten (spelt, quinoa, zilvervliesrijst, zoete aardappel)

Het verschil zit hem in de opname in de bloedbaan. Snelle koolhydraten geven direct een piek in de bloedsuikerspiegel. Dit kan nadelige gevolgen hebben. Een gevolg hiervan is dat het glucose een reactie aangaat met eiwitten uit het lichaam en zo AGE’s vormt. Andvanced Glycation Endproducts.

Deze structuren maken de eiwitten hard en tasten structuren van de huid aan. Rimpels en slechte wondgenezing zijn het gevolg. Het advies is dus zo weinig mogelijk (geraffineerde) en snelle koolhydraten te eten.

Eiwitten

Aminozuren de bouwstenen van eiwitten, zijn een onderdeel van diverse structuren van de huid zoals collageen. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw van het collageen en bindweefsel.Rijke bronnen van eiwitten zijn, vis, vlees, noten. Boost&lift Skollagen en SkinSupport van LavieSage voedingssupplementen bouwen o.a. aan de eiwitten van ons collageen.

Vetten

Vetten zijn een onderdeel van elke celwand, dus ook de fibroblasten. Ze zijn nodig bij de uitwisseling van voeding en afvalstoffen en voor een goede cel communicatie.Ook in onze opperhuid spelen deze vetten een belangrijke rol om de hoorncellen mooi op elkaar aangesloten te houden. Het grootste huidvet in de opperhuid is Ceramide. De opperhuid bestaat voor 55% uit ceramide. De belangrijkste bron van goede vetten komt van Omega 3 verzuren. Deze vetten hebben een gunstig effect op de huid en het lichaam omdat ze ontstekingen verlagen.

Omega 6 vetzuren hebben we nodig om een ontsteking te kunnen maken en omega 3 om ze af te ronden. Door het industriële voedingstijdperk zien we dat we 30 keer teveel omega 6 binnen krijgen dan omega 3. Zo kunnen ontstekingen chronisch worden. Bronnen van omega 3 vetzuren zijn o.a. Vette vis zoals zalm, haring, makreel, maar ook chiazaad en krill.Omega 6 bronnen zijn o.a.: zonnebloemolie, en linolzuur.

Verzadigde vetten zijn belangrijk voor de aanmaak van onze hormonen de productie van energie en voor de aanvoer en het transport van de vet oplosbare vitaminen. Kokosolie en roomboter zijn daar een voorbeeld van. Skinbalance en SkinSecure en helemaal Epidermoil van LavieSage Nutricosmetics zorgen voor de juiste vetten in de huid.

laviesage_hand

Micronutriënten:

Dit zijn vitaminen en mineralen en stoffen zoals bioflavonoiden en polyfenolen (dit zijn een soort antioxidanten). De invloed van deze stoffen op de huid is zeer groot en versterken en beschermen de huid van binnen tegen oxidatie en vrije radicalen. Deze vrije radicale tasten onze huid aan en kunnen rimpels en pigmentvlekken veroorzaken.

Vit C is de meest bekende antioxidant en in hoge mate aanwezig in de huid. Naarmate we ouder worden neemt dit gehalte aan vit c in de huid af. Ook omgevingsfactoren spelen daarbij een rol. Roken, overmatig zonlicht, luchtvervuiling en stress breken vit c af.

Wist je dat zonder vit C je geen collageen kunt maken?

Het is een onderdeel van de opbouw ervan en voor elke stap bij de vorming ervan heb je vit C nodig.Bij tekort aan vit C zullen rimpels sneller optreden. Dit is goed te zien bij mensen die roken of veel zonschade hebben opgelopen.

Vit E is een antioxidant dat oplosbaar is in vet. Het zal met name de vetzuren in de huid beschermen tegen oxidatie. Net als vit c komt vit E in grote hoeveelheden voor in de huid.Vit E beschermt tegen UV stralen. Wonden genezen beter en de huid wordt minder droog. Vit E komt veel voor in de supplementen met name in de Epidermoil.

Polyfenolen:

Dit is een verzamelnaam voor een grote groep van stoffen die voorkomen in groenten, fruit en planten. Met name de bessen bevatten veel van deze antioxidanten. Ze beschermen de huid tegen pigmentatie en zonschade.

De huid wordt minder schilferig en minder ruw als er voldoende van deze antioxidanten. Daarom zijn de voedingssupplementen van LavieSage SkinProtect en SkinDefence zo belangrijk.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services