Uitgelegd: De nummer 1 factor voor schade aan de huid is zonneschade

Welkom op de blog van Lindsay

Lindsay van der Looij is mede eigenaresse van KNAP Institute en mag zich met haar 14 jaar ervaring een zeer ervaren huidspecialiste noemen. Ze beheerst vele specialisaties en is expert op het gebied van anti-aging. Lindsay krijgt zowel zakelijk als privé ontzettend veel vragen over haar eigen anti-aging regime en levensstijl. In deze nieuwe categorie ´De blog van Lindsay´ gaat ze ons regelmatig op de hoogte houden met bevindingen en tips & tricks op het gebied van anti-aging en lifestyle.

Vandaag wil ik mijn blog aftrappen met de nummer 1 factor voor schade aan de huid; zonneschade. Vaak krijg ik vragen zoals hoe komt het nou dat ik naast al mijn facials en dure crèmes nog steeds vroegtijdige veroudering ervaar? Of hoe komt het dat die pigmentvlekjes nou weer opduiken. Het allerbeste wat je voor je huid kunt doen is deze altijd maar dan ook altijd goed te beschermen tegen de zon. Je doet dit niet alleen tegen huidveroudering maar natuurlijk ook om de kans op huidaandoeningen zoals huidkanker te minimaliseren.

(Image credits Shutterstock)

Wanneer je op een mooie lentemorgen wakker wordt en je gaat nog even snel je hondje uitlaten voor het ontbijt dan gebeurt het al snel dat je dit doet zonder eerst een SPF op te smeren. Of na het werk even een terrasje pikken en vol met je bol in de zon zonder extra bescherming aan te brengen want het is toch maar een half uurtje? En Vitamine D is toch zo gezond? Lieve lezers, vitamine D hebben we zeker nodig maar zon is echt schadelijk voor de huid en zonnestralen zijn voor maar liefst 90% verantwoordelijk voor huidveroudering, verslapping en rimpelvorming. Natuurlijk vergeten we het allemaal af en toe maar mijn advies is doe jezelf en je huid een plezier en zorg ervoor dat je in iedere handtas een SPF hebt zitten, gewoon naast je poederdoosje.

Welke SPF moet ik gebruiken? 

Een SPF smeren moet net zo standaard in je beauty regime worden als het aanbrengen van je dagcrème. Je kan uiteraard ook voor een dagcrème kiezen waarin al een SPF zit. Zelf gebruik ik !QMS medicosmetics Cellular Sun SPF 50. Deze sun block biedt de hoogste bescherming tegen zowel UV A (hele jaar aanwezig) en UV B (voornamelijk in lente en zomer aanwezig). Het is eigenlijk de perfecte dagcrème die cellen beschermt en repareert tegen huidveroudering ten gevolge van zonlicht. Tip: ook naast je gezicht is het belangrijk om je hals, decolleté en handen in te smeren. Veel dagcrèmes en ook sommige foundations hebben al een SPF opgenomen. Meestal is dat een SPF 15 maar je kunt ook prima producten vinden waarin een SPF 30 is verwerkt. Mijn advies is om dan altijd voor de SPF 30 te kiezen. SPF 30 is prima voor de wintermaanden vind ik zelf. Heb je een lichte huid en last van pigmentatie en roodheid dan raad ik aan om standaard een SPF 50 te gebruiken. In de zomermaanden adviseer ik sowieso een SPF 50.

Nog even wat SPF weetjes op een rij:

SPF 15 blokt 93% van de UVB stralen
SPF 30 blokt 97% van de UVB stralen
SPF 50 blokt 98% van de UVB stralen

Hoe vaak moet ik smeren?

Vergeet niet dat een hogere factor geen vrijbriefje is voor minder smeren. De regel luidt (en daar is niet iedereen zich van bewust) dat wanneer je een SPF aanbrengt de werkzaamheid meestal maar een paar uur is (volgens onderzoeken circa 2 uur). Naar mijn mening biedt de SPF 50 van !QMS zeker 4 uur lang bescherming maar dat is nog steeds vrij kort. Sommige SPF´s hebben zelfs nog een kortere werking. Voor optimale verzorging moet je de SPF dus meerdere malen per dag (het allerliefst om de 2 uur) aanbrengen. Dit is vooral heel belangrijk tijdens het zonnebaden.

Zon tips

Wil je in de zomer toch dat lekkere bruine kleurtje? Overweeg dan bijvoorbeeld een spray tan of andere zelf bruinende producten. Let wel; ook na een zelfbruiner moet de huid beschermd worden met een SPF. Het is zeker niet zo dat een zelfbruiner als het ware een filter aanbrengt. Wil je toch wat zonnebaden in de zomer doe dit dan bij voorkeur in de ochtend of in de namiddag en smeer je goed in en blijf het liefst onder een parasol. Belangrijk: smeer je minimaal 30 minuten voordat je gaat zonnen al goed in. Vergeet niet dat het absoluut een fabel is dat je niet bruin kunt worden als je goed smeert. In tegendeel zelfs want met goed smeren kun je mooier en egaler bruin worden zonder te verbranden. Na het zonnen is het belangrijk om de huid te helpen herstellen met een goede vocht inbrengende crème om lijntjes en droogte van de huid te voorkomen.

Zonbescherming van binnenuit

Naast het aanbrengen van een SPF kun je ook de huid van binnenuit versterken door gezond te eten en bepaalde supplementen in te nemen die helpen om de huid van binnenuit te versterken. Zo gebruik ik zelf dagelijks Laviesage Skin Protect en Laviesage Skin Balance. Skin Balance bevat essentiële vetten voor een gezonde huid en bloedsomloop, Skin Protect geeft optimale bescherming van de huid van binnenuit. Deze supplementen versterken de huid waardoor de huid zich ook beter kan weren tegen invloeden van buitenaf en in geval van schade zal een sterke huid zich sneller herstellen.

Zonneschade behandelen

Ondanks alle maatregelen kan het toch voorkomen dat de huid schade oploopt. Gelukkig zijn er een aantal behandelingen die de gevolgen van zonneschade aan de huid kunnen verminderen of zelfs laten verdwijnen. Zonneschade aan de huid noemen we ook wel ´photo-aging´. De gevolgen van photo-aging zijn vaak pas zichtbaar naarmate we wat ouder worden en de meest voorkomende klacht zijn de pigmentvlekken. Deze vlekjes worden aangemaakt door de zogeheten pigmentcellen die zich in de onderste laag van de opperhuid bevinden. De donkere vlekjes verdwijnen helaas meestal niet uit zichzelf en kunnen als ontsierend ervaren worden. Ze komen het meeste voor op het gezicht, op de handen, in de hals en op het decolleté.

In de kliniek behandelen we photo-aging onder andere met IPL behandelingenTIXEL behandelingen, en peelings (vooral de Retinol peeling is heel geschikt). Welke behandeling het meest geschikt is, hangt af van de ernst van de schade en de doelstelling. Bovengenoemde behandelingen helpen namelijk ook voor algehele huidverbetering, het aanpakken van fijne lijntjes en versteviging van de huid. Je kunt het beste dit soort behandelingen inplannen in de herfst, winter of aan het begin van de lente. Zo heeft de huid nog voldoende tijd om zich te herstellen voordat de zomer begint en we ongemerkt toch weer meer zonlicht op onze huid krijgen. Let wel dat je na deze behandelingen weer volop moet smeren en de huid moet beschermen om ervoor te zorgen dat de pigmentatie niet terug komt.

Voorkomen is beter dan genezen. Investeer dus in goede SPF producten en zorg dat je deze dan ook dagelijks gebruikt. Zet desnoods reminders in je telefoon. Vergeet daarnaast niet om ook je handen goed in te smeren. Naast het gezicht zijn de handen, het decolleté en de hals gebieden die dagelijks veel zonlicht vangen.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services